Esittelemme kaksiosaisessa juttusarjassa porvoolaiset Vihreät eduskuntavaaliehdokkaat. Lue myös Sanna Kivinevan esittely.

Pitkän tien kulkija yhteiskunnallisena vaikuttajana ja aktiivina. Tällä hetkellä olen puoluevaltuuston jäsen, Loviisan seudun vihreiden varapuheenjohtaja ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen varavaltuutettu sekä Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunnan jäsen.

Muotokuva, jossa nainen seisoo lumisen kuusen edessä

Työskentelen esimiestehtävissä mielenterveys- ja päihdepuolen asumispalveluissa Loviisassa. Perheeseeni kuuluu tytär ja kolme kissaa. Vapaa-aikani täyttää politiikan ja yhdistystehtävien (Lapinjärven Punaisen Ristin hallituksen varapuheenjohtaja, BluesRock yhdistyksen hallitusjäsen ym.) lisäksi kirjat, merenrantakävelyt, raskas musiikki ja ystävät. Uusimaa maaseudun, pikkukaupungin ja suurkaupungin näkökulmasta on itselleni tuttu pelikenttä. Persoonana olen ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen ja utelias uudelle. En pelkää tarttua asioihin tai sanoa rohkeasti mielipidettäni. Mikään ei ole mahdotonta, uskon, maailman muuttuessa teko kerrallaan. Olen verkostoitunut moneen suuntaan, monenlaisten ihmisten kanssa ja kykenen tekemään työtä vaativissakin tilanteissa.

Kampanjan tärkeistä teemoista ja asioista omat kärkeni ovat samat kuin ”aina”. Koen erityisen merkittävinä luonto- ja lajikadon torjumisen, ihmisoikeuksien puolustamisen, tasa-arvon varmistamisen, sosiaali- ja terveyspuolen ongelmien korjaamisen ja tulevaisuuden ratkaisuiden hakemisen sekä eriarvoisuuden torjumisen.

Nuorten mielenterveysasiat ovat monella tapaa läheisiä: viime vuonna olin lähes vuoden nuorten jälkihoidon asumispalveluyksikössä esimiehenä. Haluan, että oppilaitoksissa työskentelisi psykiatriset sairaanhoitajat tarjoten nopeaa tukea ja olen tätä nostanut jo kuntavaaleissa. Opiskelijoiden uupuminen ja yhteiskunnan vaatimukset ovat koventuneet. Haluan, että ikääntyvälle väestölle on laajemmin asumismahdollisuuksia esimerkiksi erilaisten yhteisöllisten asumisen mallien mukaan. Jos me haluamme säästöjä ja samalla inhimillisyyttä on asioissa keskityttävä ennaltaehkäisyyn, ei haittojen hoitoon ja korjaamiseen. Myös nopea kuntoutus saa ihmisiä takaisin elämään ja töihin. Tarvitsemme lisää ihmisiä tänne töihin ja kotoutumisen järjestäminen, perheenyhdistäminen ja kieliopinnot ovat ihan avainasemassa, jotta vältämme ongelmat. Kulttuurin tukemiseen on panostettava kulttuuribudjetoinnin ja työttömyysturvan parantamisella, sillä kulttuuri lisää tutkitusti hyvinvointia.

Itselläni ovat juuret Itä-Uudenmaan peltojen keskellä, joten seuraan myös kotiseutuni kautta maaseudun tilannetta ja itselleni tärkeää tuotantoeläinten hyvinvointia. Olen myös toiminut monella käytännön tasolla eläinasioissa mm. populaatiokissojen ja luonnosta löytyneiden lintujen hyväksi. Ruuan tuotannossa on tärkeää, että ohjaamme tukia kasviproteiinien tuotannon suuntaan ja että eläintuotannossa otetaan eettiset näkökulmat huomioon oikeasti.

Jag har en tvåspråkig familj, så du kan också tala med mig på svenska. Eli olen kasvanut niin, että puolet suvustani on ruotsinkielistä ja Itä-Uudellamaallahan se on vain etu.

Men kom och träffä mig, tavataan tai soittele, jos haluat kysyä jotain!

Löydät minut Facebookista: https://www.facebook.com/marilotilavihreat

Läs mera om Mari på svenska.